ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

اکنون همه نیلوفران مشتاق روی دلبرند

جمع شقایق ها همه مست می پیغمبرند

اکنون تمام قدسیان، مهمان بزم سرمدند

جمع ملایک تا ابد مشغول ذکر احمدند

 

 



آغاز عمليات بيت المقدس(1366ش) - شهادت خليل حسن بيگي جانشين ستادتيپ 18الغدير(1365)
 درگذشت آيت الله بهاءالديني(1418ق) - فتح بيت المقدس از سوي سپاه اسلام



تشكيل شوراي سلطنت(1357ش) - انتصاب حضرت ايت الله خامنه اي به عنوان امام جمعه تهران از سوي امام خميني(ره)(1358ش)
 ولادت حضرت رسول اكرم(ص) به روايت اهل تسنن(52سال قبل از هجرت) - آغاز هفته وحدت ميان مسلمانان جهان - روز ورود رسول الله(ص) به يثرب و تعيين آغاز سال هجري قمري - رحلت آيت الله شيرازي صاحب فتواي تحريم تنباكو(1273ق)
 امضاي قرارداد ننگين «كمپ ديويد» بين اسرائيل و مصر(1987م)



شهادت امام حسن عسگری(ع)

 
امام حسن عسکری (ع ) در سال 232هجری در مدینه چشم به جهان گشود . مادر والا گهرش سوسن یا سلیل زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت راداشت ، تا حجت حق را آن چنان که شایسته است پرورش دهد . این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع ) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنیا رحلت ...
 
زندگینامه امام عسگری (ع)

امام حسن عسکری (ع ) در سال 232هجری در مدینه چشم به جهان گشود . مادر والا گهرش سوسن یا سلیل زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت راداشت ، تا حجت حق را آن چنان که شایسته است پرورش دهد . این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع ) به سامرا کرد همراه امام بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد . کنیه آن حضرت ابامحمد بود .

دوران امامت

به طور کلی دوران عمر 29ساله امام حسن عسکری (ع ) به سه دوره تقسیم می گردد : دوره اول 13سال است که زندگی آن حضرت در مدینه گذشت . دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت . دوره سوم نزدیک 6 سال امامت آن حضرت می باشد . دوره امامت حضرت عسکری (ع ) با قدرت ظاهری بنی عباس رو در روی بود . خلفایی که به تقلید هارون در نشان دادن نیروی خود بلندپروازیهایی داشتند . امام حسن عسکری (ع ) از شش سال دوران اقامتش ، سه سال را در زندان گذرانید .



ماه "ربیع الاول" همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست . در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است . زیرا میلاد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در این ماه است و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش ‍ زمین رحمتى مانند آن به خود ندیده است . چرا که او داناترین مخلوقات خداوند و برترین آنها و سرورشان و نزدیکترین آنها به خداوند و فرمانبردارترین آنها از او و محبوبترینشان نزد او مى باشد، این روز نیز برتر از سایر روزهاست . و گویا روزى است که کاملترین هدیه ها، بزرگترین بخشش ها، شاملترین رحمتها، برترین برکتها، زیباترین نورها و مخفى ترین اسرار در آن پى ریزى شده است .

پس بر انسان مسلمان که برترى رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) را قبول داشته و مراقب رفتار با مولایش مى باشد واجب است در این ماه به شکرانه ارزانی شدن آن نعمت بزرگ به عبادتی از سر شور و اشتیاق بپردازد،گرچه عبادات شبانه روزی عالمیان هرگز در خور چنین نعمتی نخواهد بود اما "آنچه سعی است ما در طلبش بنماییم".



تصرف تبريز و اروميه توسط قواي عثماني در جنگ جهاني اول(1293ش)
 شهادت امام رضا(ع)(203ق) - شب ليلة المبيت(خوابيدن حضرت علي به جاي پيامبر(ص) در بستر ايشان - توطئه سران قريش براي كشتن پيامبر(ص)(11ق)8



شهادت ثقة الاسلام ميرزا علي اقا تبريزي و هفت تن از مجاهدين به دست قواي متجاوز روس(1290ش) - تشكيل مجمع جهاني اهل بيت(ع) به دستور مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(1369ش)
 رحلت حضرت رسول اكرم(ص) - شهادت امام حسن مجتبي(ع)(50ق) - آغاز امامت اميرالمومنين علي بن ابيطالب(ع) و آغاز نصب خلافت ايشان



روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت مبارک باد.



رحلت فقيه و مرجع كبير آيت الله سيدصدر الدين صدر(1332ش) - اشغال افغانستان توسط شوروي سابق(1360ش)
 وفات اسماعيل بن عباد طالقاني معروف به صاحب، وزير دانشمند و شيعي مذهب آل بويه(385ق) - شهادت ايت الله حاج ميرزا علي غروي تبريزي در بازگشت كربلا به نجف توسط دشمنان اسلام(1419ق)



شهادت استاد كامران نجات اللهي در جريان تحصن استادان دانشگاه ها(1357ش) - زلزله بم(1383ش) - روز ملي ايمني در برابر زلزله
 درگذشت آيت الله شيخ محمدباقر آقانجفي اصفهاني(1310ق)



قدرت تغییر

یک روز وقتى کارمندان به اداره رسیدند، اطلاعیه بزرگى را در تابلوى اعلانات دیدند که روى آن نوشته شده بود: دیروز فردى که مانع پیشرفت شما در این شرکت بود درگذشت. شما را به شرکت در مراسم تشییع جنازه که ساعت ١٠ در سالن اجتماعات برگزار مى‌شود دعوت مى‌کنیم. در ابتدا، همه از دریافت خبر مرگ یکى از همکارانشان ناراحت مى‌شدند امّا پس از مدتى، کنجکاو مى‌شدند که بدانند کسى که مانع پیشرفت آن‌ها در اداره مى‌شده که بوده است. این کنجکاوى، تقریباً تمام کارمندان را ساعت١٠ به سالن اجتماعات کشاند رفته رفته که جمعیت زیاد مى‌شد هیجان هم بالا مى‌رفت. همه پیش خود فکر مى‌کردند: این فرد چه کسى بود که مانع پیشرفت ما در اداره بود؟ به هر حال خوب شد که مرد! کارمندان در صفى قرار گرفتند و یکى یکى نزدیک تابوت مى‌رفتند و وقتى به درون تابوت نگاه مى‌کردند ناگهان خشکشان مى‌زد و زبانشان بند مى‌آمد. آینه‌اى درون تابوت قرار داده شده بود و هر کس به درون تابوت نگاه مى‌کرد، تصویر خود را مى‌دید. نوشته‌اى نیز بدین مضمون در کنار آینه بود: تنها یک نفر وجود دارد که مى‌تواند مانع رشد شما شود و او هم کسى نیست جز خود شما. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید زندگى‌تان را متحوّل کنید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید بر روى شادى‌ها، تصورات و موفقیت‌هایتان اثر گذار باشید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید به خودتان کمک کنید… زندگى شما وقتى که رئیستان، دوستانتان، والدینتان، شریک زندگى‌تان تغییر کنند تغییر نمی کند زندگى شما تنها فقط وقتى تغییر مى‌کند که شما تغییر کنید، باورهاى محدود کننده خود را کنار بگذارید و باور کنید که شما تنها کسى هستید که مسئول زندگى خودتان مى‌باشید. جهان هر کس به اندازه‌ی وسعت فکر اوست. [1]

پی نوشت :

[1] . نرم افزار نیش ها و نوش ها، سایت اسک دین دات کام.



رسول اللّه(ص) :   

قالُوا [الحَوارِيّونَ لعيسى ]: يا رُوحَ اللّه ِ، فمَن نُجالِسُ إذا ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللّه َ رُؤيَتُهُ ، و يَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، و يُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ .( تحف العقول ، ص44)
 حواريان به عيسى عرض كردند: يا روح اللّه ! با چه كسى همنشين شويم؟ فرمود: با آن كه ديدارش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت ترغيب كند.



 آيه شماره 15  از سوره مبارکه احقاف
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

و ما انسان را سفارش كرديم كه به والدين خود نيكى كند، مادرش او را با سختى حمل كرد و با سختى به دنيا آورد و دوران حمل تا از شير گرفتنش سى ماه (به طول كشد)، تا آنگاه كه به رشد كامل رسد و چهل ساله شود، گويد: پروردگارا! مرا توفيق ده تا نعمتى را كه بر من و بر پدر و مادر من لطف كردى، شكرگزارى كنم و عمل شايسته‏اى انجام دهم كه تو آن را بپسندى و فرزندانم را براى من صالح و شايسته گردان، همانا من 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:, :: 5:42 :: توسط : زرین

شهادت مجاهد نستوه آيت الله آقانورالله نجفي اصفهاني(1306ش) - روز ثبت احوال
 صدور توقيع شريف امام زمان(عج) براي شيخ مفيد(420ق)
 ميلاد حضرت مسيح(ع) - عيد كريسمس



امام موسى بن جعفر(ع) :  

مَنِ اسْتَشارَ لَمْ يَعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَالْخَطإ عاذِرا.( نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص 123، ح 13؛ بحارالا نوار، ج 75، ص ‍ 140، ح 37.)
 كسى كه در امور زندگى خود با اهل معرفت مشورت كند، چنانچه درست و صحيح عمل كرده باشد مورد تعريف و تمجيد قرار مى گيرد و اگر خطا و اشتباه كند عذرش پذيرفته است .



 آيه شماره 13  از سوره مبارکه احقاف
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

همانا كسانى كه گفتند: پروردگار ما تنها خداست، سپس (بر ايمان و گفته خود) پايدارى كردند، هيچ بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نخواهند شد.
به موقعيّت فعلى خود مغرور نشويم و صِرفِ اظهار ايمان را كافى ندانيم، بلكه استقامت بر آن و سرانجام و آينده را در نظر بگيريم. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» (چنانكه حضرت يوسف پس از نجات از سختى‏ها و رسيدن به عزيزى مصر، فرمود: «توفّنى مُسلماً والحقنى بالصالحين»خدايا! مرا مسلمان بميران و با نيكان محشور گردان)
ايمان به خدا، خوف از ديگران را از بين مى‏برد. «ربّنا اللّه... لاخوف عليهم»
تنها كسانى از گذشته خود پشيمان نمى‏شوند كه همواره در راه خدا حركت مى‏كنند. «ربنّا اللّه ثم استقاموا... لا هم يحزنون»



آغاز عمليات كربلاي4(1365ش) - درگذشت استادشيخ حبيب الله «ذوالفنون» منجم و شاعر معاصر(1326ق) - روز ثبت احوال
 آغاز دهه حَسَنيه(دهه آخر صفر) - آغاز هفته وقف




على(ع): اجعَلْ هَمَّکَ لِمَعادِکَ تَصْلُحْ؛ کوشش و همت خود را مصروف آخرتت گردان، اصلاح می‌شوی. [1]
امام على(ع): الأنصافُ يرفعُ الخلاف و يُوجبُ الائتلاف؛ انصاف، اختلاف را رفع می کند و سبب الفت و دوستی می شود. [2]

پی نوشت :
1 . ميزان الحکمه، جلد 1، ص 58.
2 . غرر الحكم ، ص 394.



«صمد قلی‌زاده» جانباز جنگ تحمیلی و ذاکر آذری‌زبان بیش از 30 سال است که برای امام حسین (ع) مداحی و نوحه‌سرایی می‌کند. او می‌گوید که اشعار و مداحی مردم تبریز متفاوت از دیگر شهرها است، در تبریز دهه اول محرم غوغا می‌شود و انبوه شاخسی‌ها یا به فارسی شاه‌حسینی‌ها در خیابان می‌آیند.

شور و شعور حسینی باید با هم باشد

*بین اولین تا آخرین باری که به کربلا  مشرف شدید، تفاوتی احساس کردید؟

-اگر بگویم تفاوتی نداشت دروغ گفتم. مرتبه اولی کربلا رفتم وقتی قبر آقا سیدالشهدا (ع) را دیدم، گریه می‌کردم اما یک مرتبه احساس کردم غش کردم حالم قابل وصف نبود خودم متوجه نبودم چکار می‌کنم ولی بعدها دیگر این حال به من دست نداد.

یک عمری یا حسین (ع) گفتیم ولی اولین بار که انسان می‌خواهد برود فرق می‌کند، این هم به عدم شناخت سیدالشهدا (ع) برمی‌گردد، خدا توفیق بدهد  امام حسین (ع) را آن‌طور که هست بشناسیم، همیشه از خدا می‌خواهم شور حسینی به ما بدهد باید شور و شعور با هم باشد دراین صورت شناخت قوی می‌شود. سیدالشهدا (ع) را اگر شناختیم فرق نمی‌کند هر کجا هستیم و باشیم مسیر اهل بیت (ع) است، آنوقت می‌توانیم بگوییم که نوکر ابی عبدالله هستیم.

 



رسولُ اللّه ِ :   

لَو صَلَّيتُم حتّى تَكونُوا كالأوتارِ، و صُمتُم حتّى تَكُونُوا كالحَنايا، لَم يَقبَلِ اللّه ُ مِنكُم إلاّ بِوَرَعٍ ( ميزان الحكمة،ج 6،ص296)
 اگر چندان نماز بخوانيد كه چون چله كمان شويد ، و چندان روزه بگيريد كه مانند كمان درآييد ؛ خداوند از شما نپذيرد مگر آن كه همراه با پارسايى باشد.



آيه شماره 5  از سوره مبارکه احقاف
وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ

و كيست گمراه‏تر از كسى كه به جاى خداوند، كسانى را مى‏خواند كه تا روز قيامت پاسخش را نمى‏دهند و حتّى از خوانده شدن خود بى‏خبرند.
انحرافات فكرى و اعتقادى، بالاترين انحرافات بشر است. «من أضلّ»
هر راهى غير از راه خداوند، گمراهى است. «مَن اضل ممّن يدعوا من دون اللّه»
مردم، براى دنيا سراغ غير خدا مى‏روند، در حالى كه آنها نه تنها در دنيا كمكى نمى‏كنند، بلكه در قيامت هم دشمن مى‏شوند. «لايستجيب له... كانوا لهم اعداء»
پيوندهاى غير الهى و شرك آلود دنيوى، به عناد و روابط خصمانه در قيامت تبديل خواهد شد. «اذا حشر النّاس كانوا لهم أعداء»
درخواست از ديگران، اگر به جاى خداوند باشد، نوعى عبادت و پرستش است كه با توحيد سازگار نيست. «دعائهم... بعبادتهم»




 اربعين شهادت امام حسين(ع) و ياران فداكارش در كربلا(61ق) - بازگشت اهل بيت امام حسين(ع) به كربلا(61ق) - زيارت جابربن عبدالله انصاري از كربلا(61ق) - آوردن سرمبارك امام حسين(ع) توسط امام سجاد(ع) از شام به كربلا - درگذشت عالم رباني شيخ جعفر شوشتري(1303ق)



 
من ندیدم که کریمی به کرم فکر کند
به چه مقدار به زائر بدهم فکر کند
 
از شما خواستن عشق است ضرر خواهد کرد
هر که در وقت گدایی به رقم فکر کند
 
بهتر این است که زائر اگر آمد به حرم
دو قدم عشق بورزد ، سه قدم فکر کند
 
به کف صحن ، به گنبد،  به غم گوهرشاد
زیر این قبه به هستی ، به عدم فکر کند
 
به دو گلدسته دو تا ساق به دوش گنبد
به رواقی که شده پیش تو خم فکر کند
 
به چرا سال گذشته دو سه بار و امسال-
فقط این بار؟؟!!به این قسمت کم فکر کند
 
به خودش...نه به کسانی که به یادش آمد
چون که در آینه کاری حرم فکر کند
 
موقع دست به سینه شدن و عرض سلام
کربلایی شده هرکس به عَلَم فکر کند
 
چون که از باب جواد تو کسی داخل شد
خنده داراست که دیگر به قَسَم فکر کند
 
دیر وقتی ست که تا در حرمت دَم بدهد
جای دَم حضرت عیسی به دو دَم فكر کند
 
بهترین نوع زیارت شده اینکه امشب-
هم کسی گریه کند پيش تو ، هم فکر کند



 آيه شماره 19  از سوره مبارکه جاثيه
إِنَّهُمْ لَن يُغْنُوا عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَيئًا وإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ

آنان هرگز در برابر خداوند از تو دفاع نخواهند كرد و البتّه ستمگران ياور يكديگرند و خداوند يار افراد با تقواست.



امام حسن عسكري(ع) :   

کَفاکَ أدبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَيرکَ.(مسند الامام العسکري، ص288)
 در مقام ادب همين بس که آنچه براي ديگران نمي پسندي، خود از آن دوري کني.



حمله موشكي رژيم صدام به دزفول(1361ش) - لغو انحصار خريد و فروش تنباكو از شركت انگليسي رژي، در پي انتشار فتواي فقيه مجاهد آيت الله ميرزا محمدحسن شيرازي(1270ش)
 درگذشت فقيه بزرگوار ايت الله سيدمحمد هاشم خوانساري چهارسوقي(1279ق)



امام الباقر(ع) :   

إيّاكَ و التَّوانِيَ فيما لا عُذرَ لكَ فيهِ ، فإلَيهِ يَلجَأُ النّادِمُونَ . ( ميزان الحكمة ، ج 10، ص134)
 از سستى كردن در آنچه كه تو را در آن عذرى نيست بپرهيز؛ زيرا كه پشيمانان به اين خصلت پناه مى برند.



روز وحدت حوزه و دانشگاه - درگذشت خطيب و واعظ كبير محمدتقي فلسفي(1377ش) - شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح(1358ش)
 ابتداي بيماري پيامبر(ص) كه منجر به رحلت ايشان شد



آيه شماره 8  از سوره مبارکه جاثيه
يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَى عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

كافر گناهكارى كه) آيات خدا را كه پيوسته بر او تلاوت مى‏شود، مى‏شنود ولى همچون كسى كه آنها را نشنيده متكبّرانه (بر انحراف خود) اصرار مى‏ورزد، پس او را به عذابى سخت بشارت ده.
اول تبليغ، بعد تهديد. قرآن به كسى «هلاك باد» مى‏گويد كه اول آيات خود را به گوش او رسانده است. «يسمع آيات اللّه... كان لم يسمعها... عذاب اليم»
بدتر از بى‏اعتنايى به حقّ، اصرار بر آن و روحيّه استكبار است. «يصرّ مستكبراً»
علامت تكبّر، بى‏اعتنايى به سخن حقّ است. «مستكبراً كان لم يسمعها»



نکوهش بی‌جا

سیر، یک روز طعنه زد به پیاز *** که تو مسکین چقدر بد بويي!
گفت، از عیب خویش بی‌خبری *** زان ره از خلق، عیب میجويی
گفتن از زشترويی دگران *** نشود باعث نکورويی
تو گمان می‌کنی که شاخ گلی *** به‌صف سرو و لاله میرويی
یا که همبوی مشک تاتاری *** یا ز ازهار باغ مینويی
خویشتن، بی‌سبب بزرگ مکن *** تو هم از ساکنان این کويی
ره ما، گر کج است و ناهموار *** تو خود، این ره چگونه میپويی
در خود، آن به که نیک‌تر نگری *** اول، آن به که عیب خودگويی
ما زبونیم و شوخ جامه و پست *** تو چرا شوخ تن نمی‌شويی



امام رضا (ع):   

اءوَّلُ ما يُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَيْهِ، الصَّلاةُ، فَإ نْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاةُ صَحَّ ماسِواها، وَ إ نْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها. (مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 25، ح 4.)
 اوّلين عملى كه از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى گيرد نماز است ، چنانچه صحيح و مقبول واقع شود، بقيه اعمال و عبادات نيز قبول مى گردد وگرنه مردود خواهد شد.



روز حمل و نقل و رانندگان
 شهادت محمدبن ابي بكر كارگزار اميرالمومنين(ع) در مصر توسط ايادي معاويه(38ق) - ولادت محدث،مفسر، حكيم عارف ملامحمدحسن فيض كاشاني(1007ق) - درگذشت ايت الله حاج شيخ محمدتقي بجنوردي(1314ق)
 تهاجم نظامي امريكا و انگليس به عراق(1998م)



 آيه شماره 6  از سوره مبارکه دخان
رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

نزول كتاب و فرستادن انبيا) از طرف پروردگارت رحمت بزرگى است، همانا او خود شنواى داناست
هدف از نزول كتاب، همراه با پيامبر هشدار دهنده، تربيت و رحمت است. «رحمة من ربّك»
به سراغ افراد يا قوانين ديگر نرويم كه آگاه و داناى واقعى و دائمى فقط اوست و نزول كتاب و ارسال پيامبران و مقدّرات شب قدر، همه بر اساس علم او به نياز ماست. «انّه هو السميع العليم»



امام علي (ع):   

يا مؤمنُ ، إنّ هذا العِلْمَ و الأدبَ ثَمَنُ نفسِكَ ، فاجتَهِدْ في تَعلُّمِهِما ، فما يَزيدُ مِن عِلمِكَ و أدبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ و قَدْرِكَ .( ميزان الحكمه، ج 1، ص98)
 
اى مؤمن! دانش و ادب جان بهاى توست، پس در فراگرفتن آن دو كوشا باش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود، قدر و ارزشت فزونى مى گيرد.



روز پژوهش - روز تجليل از شهيد تندگويان
 ماجراي اختيار حكمين بعد از جنگ صفين(37ق) - درگذشت وكيل الرعايا «كريم خان زند» موسس و فرمانرواي سلسله زنديه(1193ق)



 امام سجاد (ع) :   

مُجالَسَةُ الصَّالِحيِنَ داعِيَةٌ إلي الصَّلاحِ، وَ أدَبُ الْعُلَمأ زِيادَةٌ فِي الْعَقْلِ.) بحارالا نوار، ج 1، ص 141، ضمن ح 30، و ج 75، ص 304.(
 هم نشيني با صالحان انسان را به سوي صلاح و خير مي‌كشاند ؛ و معاشرت و هم صحبت شدن با علما، ‏سبب افزايش عقل است.‏



انتشار نخستين روزنامه در ايران(1253ش) - شهادت سومين شهيد محراب آيت الله سيدعبدالحسين دستغيب(1360ش)
 وفات جناب سلمان فارسي(35ق) - وفات آيت الله العظمي سيد ابوالقاسم خويي(1413ق)


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم